top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverCato Anne

Van overprikkelt dagelijks leven, naar onderprikkelt in quarantaine - HSP editie

In dit blog wil ik het begrip Hsp introduceren, oftwel een 'highly sensitive person'. 1 op de 5 mensen die op deze aardbol rondloopt heeft deze eigenschap en ik ben daar toevallig 1 van :) . Deze 15 - 20% van de wereldbevolking heeft een fijner afgesteld zenuwstelsel, wat inhoudt dat alledaagse prikkels ongefilterd binnenkomen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je hierdoor veel dingen veel intenser beleeft en voelt. Ook neem je veel details waar en heb je het vermogen om heel complex over dingen na te denken. Hsp'ers hebben daardoor langer de tijd nodig om een dag te verwerken. Niet gek dus dat ik op 19 jarige leeftijd nog steeds 9 uur slaap nodig lijk te hebben. Niet dat ik deze uren ook daadwerkelijk maak iedere nacht, maar in de ideale wereld zou dat natuurlijk veel beter voor me werken.


Vaststellen of hsp tot een van je eigenschappen behoort gaat wel moeilijk, aangezien er geen diagnose is zoals die er voor bijvoorbeeld ADHD wel is. Het is wel waarschijnlijker om hsp'er te zijn als een van je ouders ook een hsp'er is. Dat was bij mij het geval, waardoor de term mij niet onbekend in de oren klonk. Het is dan ook een aangeboren eigenschap, dus je kan het niet even zo tussendoor ontwikkelen. Je bent het of je bent het niet.


Als je jezelf een beetje herkent in dit blog en je de volgende eigenschappen ook herkent zou het kunnen dat je ook een hsp'er bent!:

  • Je reageert sterker op geluiden, geuren en licht

  • Situaties of woorden blijven langer hangen of kwetsen je sneller

  • Snel overprikkelt raken, maar ook slecht tegen onderprikkeling kunnen (denk aan verveling)

  • Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel

  • Je bent gericht op anderen en hun behoeftes

  • Je voelt stemmingen van anderen aan

  • Je voelt je vaak niet begrepen door anderen

  • Je houdt van harmonie in jezelf en om je heen

  • Je hebt een rijke innerlijke belevingswereld

  • Je vindt een-op-een contact vaak fijner dan groepscontact

Zo zijn er nog genoeg dingen te noemen! Tuurlijk kan je ook gewoon gevoelig zijn, zonder deze 'symptonen' te ervaren, maar we spreken van een hooggevoelig persoon als diegene veel sneller volloopt met allerlei vormen van energie en daar ook last van heeft in het dagelijkse leven.


Ik moet zeggen dat ik de rol die deze eigenschap speelt in mijn leven een lange tijd behoorlijk onderschat heb. Dat ik gevoelig was wist ik wel, maar dat ik er daadwerkelijk rekening mee moest houden in zoveel aspecten van m'n leven had ik pas door nadat ik me een lange tijd oververmoeid begon te voelen. Ik hoopte destijds eigenlijk op een vitamine D tekort. Ik bedoel lekker makkelijk, gewoon wat vitaminepillen slikken en klaar is kees. 'Er valt niks op te merken aan uw bloed' was voor mij dan ook eerder een teleurstellende boodschap dan een opluchtende. Dit betekende namelijk dat ik mentaal iets veranderen moest en dat is natuurlijk veel moeilijker.

Ik moest me er onder andere bij gaan neerleggen dat ik meer rust nodig heb dan mensen om mij heen en ik geen potentie heb om een 'harde huid' te ontwikkelen. Dat het heeel erg belangrijk is om mijn grenzen aan te geven en me af en toe ook terug te trekken.


Na wat onderzoek gedaan te hebben snap ik eindelijk beter waarom ik me zo leeg voel na een dagje shoppen in het drukke centrum en waarom ik maanden geplaagd werd door nachtmerries over een zielige film die ik op school moest kijken. Ik begrijp nu waarom ik misselijk word van de geur van de kleding van de kringloopwinkel en dat als ik verdrietig ben, maar niet begrijp waarom, de emotie misschien van een ander is. Nu lijkt het alsof hsp een blok aan je been is, maar dat is niet per se waar. Het zijn van een hsp'er heeft ook veel positieve kenmerken zoals het intens kunnen genieten van muziek, kunst en natuur. Ik wordt bijvoorbeeld heel blij van pastelkleurige bloesem aan de bomen en een hemel vol sterren. Verder kan inlevingsvermogen ook zeker als een kracht worden ingezet en voor de negatieve kenmerken geldt, dat je vooral moet leren er goed mee om te gaan.


In het begin van deze corona tijd lukte het beter om niet overprikkelt te raken. Dat komt ook omdat sport, school, bepaalde sociale interactie en sommige oppasafspraken weg waren gevallen. Maar als er 1 ding is waar ik ontzettend slecht in ben dan is dat wel vervelen. Ik wil mezelf altijd nuttig maken, anders ga ik alleen maar in mijn hoofd zitten en zorg ik met mijn rijke innerlijke belevingswereld ervoor dat ik mezelf af en toe helemaal gek maak. Het is dus lekker ingewikkeld, want blijkbaar zijn naast te veel prikkels, nu ook al te weinig prikkels niet goed. Ik ben nog opzoek naar een hobby waar ik mezelf helemaal in kan verliezen, dus als iemand tips heeft, kom maar door!!

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Lichaam trekt aan de noodrem

Zoals de titel van dit blog misschien al weggeeft; dit wordt een blog met een zwaarbeladen onderwerp. Ik ben terug van weg geweest en val gelijk met de deur in huis over mentale gezondheid en hoe je l

Studentenleven? Wat is dat?

Inmiddels al meer dan een half jaar geleden werden we als maatschappij geconfronteerd met een virus die geen genade had met het sociale leven van de mens. Veiligheid en gezondheid gaat immers boven h

Plottwist: geen examens

Vandaag zou ik het examenlokaal inlopen, mezelf kennende ontzettend gespannen. Met 3 verschillende pennen voor het geval de inkt van de één op is en de andere ook kuren vertoont. Tja je weet maar nooi

Post: Blog2_Post
bottom of page